Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 8 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: -74 kuplan takapyörän laakerin voitelu
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 11:13 
Jäsen
Mitenkä tuon takapyörän laakerin voitelu tapahtuu -74 1300 kuplassa? Eli onko se rasvavoitelulla vai vaihteistoöljyvoitelulla?

Ja jos se on rasvavoitelulla, niin onkos siinä oikein rasvanippa josta voi puristaa lisää voitelua sinne laakerille? Ihan kuin olis joku nipan tunkä siinä laakerin takana..

Ja toinen kysymys.

Jos vaihdan vetonivelen suojakumin niin otanko tosiaan koko sen "putken" pois siitä jousituksen heilurivarresta? Ja tämän jälkeen irrotan ne 6 pulttia sieltä kumin juuresta ja vedän koko hässäkän pois? Tai ehkä toinen järjestys lienee parempi...

Ja sitten kuinkahan helposti se vetonivel vaurioituu kun se suojakumi on ollu rikki jo ainakin yhden kesän ajelujen ajan. Että kantsiiko se vaihtaa samalla kun paikat on auki. Jostain kuuluu ajettaessa hirveetä "narinaa" ja epäilen sen olevan pyörän laakeri. Tosin ei se kyllä tunnu pahalta kun pyörittää pyörää sen ollessa ilmassa. Vetoakselin pultti (siis rummun päässä) oli todellakin löysässä, ihan käsitiukkuudessa ja kiinitys oli vaan varmistettuna sillä haarasokalla.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: -74 kuplan takapyörän laakerin voitelu
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 11:46 
Jäsen
Avatar

WasserWiima '63, Notsi
1.Vaihteisöljy, swing-akselilla
Irs-perä rasvalla ne murrokset.

2. Swing kumi puukolla halki irti ja uusi halkastava kumi tilalle. Sauma vaakatasosta pikkasen ylöspäin

3. ~36 kg pultin momentti. Saattanut rikkoa laakerin ja stefan.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 12:14 
Jäsen
Avatar

VW 1300 -73 ja -67.
Meikäläisellä narisi aikanaan tuo vetarin suojaputken "nivel". Ei se vetonivel swing:ssä mene ihan heti rikki vaikka ajeleekin huonolla suojakumilla nimim. sein kokeiltu. Tietysti sillä varauksella, että laatikossa on öljyä...


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Siis mikä on irs-perä? ja muutakin...
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 13:16 
Jäsen
Siis anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä siis toi irs-perä on? Mutta eikös siis tuo ole swing-akseli ja siis öljy menee laakerille asti vai? Mites tuo halkaistava suojakumi pitää öljyt sisällään, vai onko siellä joku muu reitti jota pitkin se öljy kulkeutuu?

Onko noi halkaistavat kumit kelvollisia ja saakos niitä noin yleisesti tarvikeliikkeestä? Ainakin tota laipallista sai tarvikeliikkeestä.

Pitänee etsiä jostain räjäytyskuva. En meinaan nyt ihan het älynny miten toi suojaputkijuttu menee, eli miten siinä on se suojaputken nivel.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 13:42 
Jäsen
Avatar

VW 1300 -73 ja -67.
Halkaistavat on ihan ok, kun asentaa miten Jani neuvoikin. Aika työläs laittaa "orkkis" umpinainen sinne vanhan tilalle.
Ainakin pari vuotta sitten halkaistavia sai ihan normaalista autovaraosaliikkeestä.
Öljyt menee siinä putken (se minkä päälle se kumi viritetään) sisässä pyörännavalle.
Muista tarkistaa, että laatikossa on öljyä, jos tuo suojakumi on ollut rikki pitkäänkin.

SWING->
http://www.longenterprises.com/diagram_ ... leaxle.htm
http://www.longenterprises.com/diagram_ ... usings.htm
http://www.autozine.org/technical_schoo ... nsion2.htm

IRS->
http://members.tripod.com/vicsvw/~suspe ... ar.irs.htm
Tässähän näkyy ero, eli vetonivelet myös pyörän päässä.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 15:24 
Jäsen
Soitin tarvikeliikkeeseen ja siel puhuivat että joku neppariversio kävis -68 asti, mutta sen jälkeen olis vaan sellaista laipallista. Että se neppari ei kävis -74 kuplaan??


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Kesä 2005, 15:30 
Jäsen
Avatar

VW 1300 -73 ja -67.
No mulla on ainakin -73:ssa swing:ssä tämän kuvan mukainen (nro 6) halkaistava suojakumi.

http://www.longenterprises.com/diagram_ ... leaxle.htm

Täältä löydät eron IRS ja SWING (heiluri)akselin suojakumien välillä.

http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1808.ASP

Niin tuollahan näyttää olevan asennusohjekin...


Niin eivätpähän enää osaa kaikilla korjaamoilla säätää edes pyörän kulmiakaan oikein kuubelista. Voisi melkein epäillä, että yrittävät myydä sulle IRS-peräisen suojakumia.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22 Kesä 2005, 00:02 
Kunniajäsen
Noihin tarvikeliikkeiden tiedostoihin ei ainakaan Kuplan osalta voi luottaa,ovat täynnä virheellistä tietoa.
kuplassahan on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut aina heiluriakseli,1930 luvun puolestavälistä 2000 luvun alkuun.
Nuo nelinivelakselistolla(jota IRS:si kutsutaan,sikäli virheellisesti että myös heiluriakseli on Independent Rear Suspension)varustetut poikkeukset ovat.
Automaattivaihteiset Kuplat-68-79.
1302 mallit -71-72.
1303 mallit -73-79.
Kaikki USA mallit-69 alkaen.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 8 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com