Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/2   [ 15 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Harraste autojen museokatsastus?
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2009, 03:21 
Ylläpito
Avatar

'63 KG, '61 Wiima, '65 typ34 & muita
Åke Mether kirjoitti:
Ei ne pussihousut niitä kaikkia määräyksiä itse keksi, asiasta on ihan AKE:n ohje: http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf


Ei toki, mutta ei AKE:lla taas ole pätevyyttä keksiä niitä itse, joten ne kysytään jostain.

Siinä kohdassa SAHK:lla on sormet vahvasti pelissä mukana.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Harraste autojen museokatsastus?
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2009, 03:46 
Ylläpito
Avatar

'63 KG, '61 Wiima, '65 typ34 & muita
Arto Tolonen kirjoitti:
jos museoautoille ei aseteta jonkin tasoista rimaa, siellä olisi pian kaikki paukkupullolla paikkamaalatut, suoralla pellillä ruosteen päälle hitsatut kyhälmät jne... mielestäni on ihan oikein ettei mitä tahansa autoa hyväksytä mr-rekisteriin.


Absurdi absoluutti. Sinä et puhu 'jonkintasoisesta rimasta' vaan siitä,että ei ole rimaa lainkaan ja sellaisesta minä taas en puhunut mitään, joten jospa et panisi minun suuhuni sellaista, mitä minä en ole sanonut.

En minä puhunut muutenkaan mistä tahansa autosta, vaan alkuperäiskuntoisesta autosta, jossa kuitenkin on käytön jälkiä. Ruostereikä ole käytön jälki, kuluma tai haljennut tiiviste taas on.

Lainaa:
Vertaus picassoihin on aivan tuulesta temmattu. kyseinen maalaus ei ole mikään sarjatuotantona valmistettu töherrys.


Eli et siis yhtään ymmärtänyt. Picasson maalaukset uutena eivät ollet juuri minkään arvoisia, mikäli et tiennyt: Sarjatuotettua töherryksiä nimettömältä (joskin omaperäiseltä) maalarilta. Kun puolet katosi ja ne loput ikääntyivät muutaman sata vuotta niin niistä tuli haluttuja keräilykappaleita, koska ne olivat omaperäisiä.

Uusi auto toki on sarjatuote, mutta kun se säilyy 30 vuotta, se ei enää ole sarjatuotetta nähnytkään, tai ehkä sinä näet että kaikki käytetyt autot ovat samanlaisia, ihan kuin Kuitunen: Paalivalmista, keinotekoisesti elvytettyä roskaa.

Jokaisella autoyksilöllä on oma historiansa ja niitä ei ole kahta samanlaista. Kun tämä historia hävitetään, ironisesti kyllä tekemällä siitä bulkkituotteen kopio, niin koko ajatuksessa on jotain vialla. Viittaus paukkupulloon on limbo, oikea olisi ammattimiehen pätevästi tekemä korjaus/muutos ja mitä sellaiselle pitäisi tehdä?

SAHK:n näkemys on että koripajan tekemä muutos, vaikka sinänsä olisi 30v vanha, ei kelpaa museorekisteriin ja tämä on kokolailla absurdi näkemys.

Rakennuksien restauroinnissa on vallitseva käytäntö että kun taloa on muuteltu jopa kymmeniä kertoja sen eliniän aikana, niin valitaan niistä yksi versio ja palautetaan rakennus siihen tilaan missä silloin oli ja tämä ei useinkaan ole se tila, mihin arkkitehti sen piirsi. Usein ei sinnepäinkään, koska se olisi koko historian hävittämistä ja uusi talo ei sinänsä ole museaalisesti mitenkään kiinnostava, vaikka olisikin tehty vanhoilla piirustuksilla.

Kiinnostava osa on se, mitä _juuri sille yksilölle_ on tapahtunut ja miten se on nähtävissä: Siis historia, ei yleensä, vaan juuri tässä tapauksessa.

Hyvin entisöity auto on kuin linjalta tullut, toisen samanlaisen kopio. Sinänsä kyllä hieno, mutta SAHK:n touhuissa on sellainen mopon karkaamisilmiö minusta nähtävissä ja se, että mikä on museoinnin alkuperäinen tarkoitus, hämärtynyt tai kadonnut kokonaan.

Osittain varmasti Valtiovarainministeriön painostuksen takia, VM:n Kuitunen kun haluaa koko museoautoluokan pois kokonaan ja kaikki yli 15-vuotiaat autot paaliin. Tämän hän on myös suoraan sanonut asiaa kysyttäessä, joskaan en nyt muista että missä se haastattelun pätkä on julkaistu.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Harraste autojen museokatsastus?
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2009, 04:02 
Ylläpito
Avatar

'63 KG, '61 Wiima, '65 typ34 & muita
Ari Pihlajasaari kirjoitti:
Museoajoneuvotarkastusta ei tarvitse suorittaa uudelleen, ei minkään vuosimäärän kuluttua, nykysäädösten perusteella. SA-HK sitä kyllä mielellään suosittelee, koska heidän taloutensa perustuu suurelta osin tarkastuksesta kerättyihin maksuihin. Välttämätöntä tämä ei kuitenkaan ole.


Mikä ikävintä, SA-HK:n tekemä museokatsastus ei tarkoita enää mitään leiman saamisen jälkeen: Katsastusmiehellä on valta pudottaa auto museorekisteristä missä tahansa vuosikatsastuksessa, oli SA-HK:n laput tai ei. Näin on myös käynyt. Tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin.

Yllättäen näen että kysyntä moisille ropisee aika ripeästi kun se ei toimi takuulappuna, niinkuin aiemmin. Katsastusmiehillä tuntuu olevan vaikeuksia päättää edes sitä, että millainen nykyauton pitäisi olla päästääkseen leimasta läpi ja museoauto on pari numeroa vaikeampi tapaus. Täysin pöljä linjanveto AKE:lta, ei katsastusmiehillä ole pätevyyttä moisen arvioimiseen kuin juurikin sillä tasolla että 'tässä on kulumaa, tässä on tiiviste rikki tai tästä kukkii' ja vähän laajempi näkemys olisi paikallaan.

Tokihan siis museoauton pitäisi olla museokunnossa koko ajan, se on selvä, mutta se onkin toinen asia ... käyttöautonkin pitäisi olla katsastuskunnossa koska vain ja käytännössähän näin ei ole, aina jotain hajoaa eikä osia saa kuin apteekin hyllyltä.
(Omassani on etualatukivarsien pallonivelet sökönä, kone vuotaa öljyä ja pakoputkesta tupruttaa liikaa öljyä, mutta ehkäpä nuo tulevat kuntoon tässä kevään mittaan. Mutta tuossa kunnossa ei ainakaan pitäisi mennä katsastuksesta läpi. ;) )

Mutta siitä olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa että "Mikä on museoauto" on kysymys, joka on varsinainen miina, siis kysymys, johon ei ole yhtä, oikeata vastausta, mutta joka herättää kiivasta keskustelua suuntaan ja toiseen, suorastaan räjähdyksenomaisesti. ;)


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Harraste autojen museokatsastus?
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2009, 15:11 
Jäsen
Avatar

Mutterikasoja, natzipakastimia, pökötti.
vastaan pidemmän kaavan mukaan kun tulee vapaampi hetki naputella näppäimiä.

aivan turhaa kuitenkin vedota historiaan ja sen vahvuuteen, koska kaikilla autoilla on historia. joillain ehkä mielenkiintoisempi, muttei se ole syy miksi joku pääsis selkeästi helpommalla mr-rekisteriin kuin taviksen auto, vai pitäskö kuitusen mosse päästää tarkastuksesta helpommalla läpi,häh?

se että huolellisesti entisöity vanha auto on uuden veroinen ja toisten sa kopio. höpönlöpön.

jokaisessa ,apremmin tai osittain paremmin entisöidyssä tai muuten rakennetussa autossa näkyy tekijöiden jälki. tarkemmin katsoessa maalaukset eivät ole yhtään samanlaisia vaikka valokuva kertois päinvastoin. sisustat asennettu/liimailtu/naulailtu, aina niissä pieni asentajan jälki. samoin, miten tekniikka toimii, toisessa menee vaihteet paremmin päälle, vaikka koneet olisi päältä hyvässä maalissa/puhtaalla metallilla, aina on eroja yksityiskohdissa samoin käyntiäänissä.

puhumattakaan onko toinen entisöity NOS osilla vai halvimmilla reproosilla.

rakenna/entisöi tuomas pari kolme volkkaria ensin aasta ööhön ja vie vaikka laatuentisöintikilpailuun taikka näytille jollekin oikeasti volkkarit tuntevalle asiantuntijalle niin kuulet kommentit onko ne sittenkään niin samanlaisia taikka täydellisiä.

tjaah, kerkishän tässä muutaman rivin vääntää tekstiä.

ja loppuun hyviö ettei mene herneet neniin vaikka ihan asiasta kirjoitan!


























:)


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Harrasteautojen museokatsastus?
ViestiLähetetty: 10 Maalis 2009, 23:20 
Jäsen
Minulla on erittäin asialliset kokemukset museokatsastuksesta. Hieman ennakkoon pelkäsin muun muassa alkuperäiseen verrattuna liian valkoista väriä. Sovin siksi epävirallisen ennakkotsekkauksen tarkastajan luo ja hän katsoi ilman mitään korvausta autoni pihassaan ja antoi muutamia preppausvinkkejä. Sitten varsinainen museokatsastus sujui sopivan tarkoissa mutta selvästi yhteistyön tunnelmissa. Olin huomioinut aiemmin saamani vinkit ja pieniä puutteita sallittiin, kun kokonaisuus on yhtenäinen ja siisti ja historiakin on säilyneine ensimmäisine kauppakirjoineen tiedossa.

Voisihan tietysti historian vääristämisenä sanoa, että miksi jo 70-luvun puolivälissä otetuissa valokuvissa näkyvät tosi isot lisävalot (jotka oli ehkä vaihdettu vielä uudempiinkin jossakin välissä) ja niiden biltema-mallinen keinukytkin piti poistaa ja korvata oikeanlaisella nupilla varustetulla VW-valonkatkaisijalla ja auton vuosimallin mukaisilla lisävaloilla. Näillä auton ikäisillä lampuilla ei ole mitään yhteistä historiaa autoni kanssa. Näin ei kuitenkaan tarvinnut esimerkiksi paikata kojelautaan lisänapille tehtyä reikää. Minusta tämä "väärennös" oli ihan ok. Esimerkiksi made in taiwan -henkiset sisämattosarjat saakin vaatia poistettavaksi, vaikka olisivatkin olleet autossa jo kymmenen vuotta - johan jokaiselle autoaan arvostavalle nousee näppylöitä ne nähdessään. "Uuden" auton mukainen puhtaustaso on mielestäni myös sopiva vaade - olen kuullut juttuja tarkastukssa läydetystä '70-mallisen Mersun varapyörän vanteessa olleesta hiirenpesästä ja vastaavista - sanoisinko - tarkastajien ammattitaitoa halveeraavista musointiyrityksistä.

Useimpien meidän harrastamien, suunnilleen alkuperäisten henkisten autojen kanssa nykykäytäntö on kokemukseni mukaan hyvä. Periaatteellinen ongelma on kuitenkin vaikkapa 40-vuotias kuplavolkkari, joka on noin vuonna 1975 tehty rantakirpuksi ja silloin asiallisesti muutoskatsatettu ja papereihin laitettu. Periaatteessa se on ollut tuo rantakirppu jo museoautolle vaadittavan ajan ja tavallaan muutoskatsastuksen yhteydessä syntynyt uudenlaiseksi autoksi. Tietysti pilkunviilaajat sitten funtsaavat, että mahtoiko vuonna 1975 olla juuri samanlaiset tarvikemalliset hellat takavaloina vai oliko ehkä sittenkin toinen malli, jos/kun autoa ei ole tuossa välissä sopivasti dokumentoitu... Kuvitellaan, että joku haluaakin tämän kirpun museokilpiin (älkää nyt tarttuko ettei siinä ole mitään järkeä, kun parempiakin museoaihioita löytyy, harrastan nyt ajatusleikkiä :P ). Hänenpä pitääkin käytännössa rakentaa auto uudestaan, ja kuinka ollakaan museoleima on uudisihmeelle mahdollinen. Mutta sitä se ei ole tuolle 30-vuotiaalle kirpulle, joka taatusti on aidompi osa suomalaista autohistoriaa kuin uudelleenrakennettu 40-vuotias kupla.

Tietysti hienointahan olisi, että mikä tahansa riittävän vanha auto voisi saada jonkinlaisen vanhus-statuksen ja välttyä muun muassa omistusmaksulta, joka on kuukauden tai pari vuodessa käytettävälle kärrylle epäreilu. Tuomaksen viittaamaan rakennusten restaurointiin voisin alalla puuhaavana todeta, että kuvailemasi "tyylirestarointi" eli se, että talolle valitaan joku vaihe sen historiasta ja korjataan koko talo sen mukaiseksi, alkaa olla pois muodista. Nykyisin "parhaita" kerrostumia koetetaan vaalia. Autojen vanhus-statuksella voitaisiin säilyttää kerrostumia myös ajoneuvoissa, mutta ystävämme veronalle tuskin mihinkään vanhus-statukseen suostuu. Ehkä pitäisi olla iloinen, että edes nykyinen käytäntö on olemassa. (Voin hyvin kuvitella, että viiden vuoden kuluttua vanhasta harrasteautosta maksetaan vuosittaista "käyttömaksua" jonkin katalysattorittomuuskorotuksen kanssa esimerkiksi 500 euroa.) Normi 60- ja 70-lukulaisten nysvääjät voivat kuitenkin siistiä autonsa varsin kohtuullisella vaivalla asialliseen kuntoon ja volkkareihin saa osia edelleen hyllytavarana. (Aiemmin viittaamani pingpong-tarvikeosien käyttö "museoesineessä" onkin sitten ihan oman vuodatuksensa aihe, mutta säästän tänne asti vuodatukseni lukeneet sentään siltä). Toki Klassikoissa esillä ollut vanha rättäri ansaitsisi varmasti kaikkien autoihmisten mielestä suomalaiskilvet ja oikeuden kulkea kaduillamme kauniina kesäpäivinä, mutta harvalla meistä on läheskään vastaavaa alkuperäistä kuplaa, vaan valituksissa kaikuu itku, kun helposti siivottavaa kohtaa ei ole viitsitty esim. 1968 kuplassa oikaista tai vaihtaa vaikkapa alkuperäisestä poikkeavasti rei'itettyä moottoritilan peltiä.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 2/2   [ 15 viestiä ]
Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com