Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jännitteensäädin ja latausongelmia.
ViestiLähetetty: 07 Touko 2009, 21:11 
Moi.

Taas kuplaa vaivaa sama vika kuin pari vuotta sitten, eli aluksi latausvalo alkoi palaa, mutta sain sen tokenemaan naputtelemalla jännitteensäädintä. Akku kuitenkin sippasi pienen ajon jälkeen. Akku vaihtoon ja se puoli onkin nyt kunnossa. Latauspuoli ei kuitenkaan pelaa täysin... jännite ei juuri nouse navoilla ja latausvalo palaa himmeästi varsinkin kierroksia antaessa. Voisiko olla mahdollista, että tuo matopurkki on jälleen kosahtanut? viimeksi vika korjaantui jännitteensäätimen vaihdolla.

Ihmettelin myös tuota omaa matopurkkia, kun katselin tuosta etusivulta tuota laturin kytkentäkaaviota. Omassa on enemmän piuhoja kuin mitä tuossa kytkentäkuvassa.


eli oikealla puolella on kaikki samat piuhat D+, DF ja maa, mutta vasemmalta puolelta lähtee kaksi samanlaista piuhaa jossa toisessa vielä samassa ohut punainen johto. Sininen on merkkivalon piuha.
Kuva


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteensäädin ja latausongelmia.
ViestiLähetetty: 28 Touko 2009, 15:47 
Sain vanhan jännitteensäätäjän kuntoon, oli lähtöpuolen kärjet jossain vaiheessa ilmeisesti hitsautuneet ja palaneet. Hioin paperilla ne puhtaaksi ja pienensin kärkiväliä. Silti latausjännite ei ole mikään kaksinen... valot päällä tyhjäkäynnillä akun navoilla jännite tippuu jopa alle 12v ja kierroksilla sen saa hädin tuskin 13v. Ilman valoja tyhjäkäynti ~12.3v ja kierroksilla ~13.5v. Suoraan laturilta mitatessa tyhjäkäynti ~12.3v ja kierroksilla ~14v. Onko nämä nyt ihan normaaleja kuplan arvoja vai onko laturi hiipumassa? äkkiseltään katsottuna hiilet on ehjät.

Niin ja kyseessä on siis ihan orkkis kupla vm72 1300cc ja alkup.tasavirtalaturi


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteensäädin ja latausongelmia.
ViestiLähetetty: 28 Touko 2009, 19:52 

vw 1300 -72
itse mittasin juurikin 72 kupluttimesta, niin oli jonkin verran päälle 14 V laturilla päässä tyhjäkäynnillä.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteensäädin ja latausongelmia.
ViestiLähetetty: 28 Touko 2009, 20:24 
Joo... kyllä tuossa omassa vaikuttaa hiukan ryytyneeltä tuo laturi. Hiilet on kuitenkin ok ja liikkuvat herkästi kaseteissa. Kai se täytyy alkaa purkaminen ja viedä laturi huoltoon...kettumaisesti laturi on tuolla kiinni kun joutuu kaasuttimen ja imusarjat purkamaan jotta saa puhallinkopan pois.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
 Viestin otsikko: Re: Jännitteensäädin ja latausongelmia.
ViestiLähetetty: 29 Touko 2009, 21:41 
Ylläpito
Avatar

2 x T1 1963, T1 1964, T1 Avo 1967, T1 Projekti 1966 ja 1967, 1303 Tiara "Urtsi" 1973, A4 2003, Passat 1998, Polo 1982
Harrastaja5582 kirjoitti:
kettumaisesti laturi on tuolla kiinni kun joutuu kaasuttimen ja imusarjat purkamaan jotta saa puhallinkopan pois.


Ei tarvii puhallinkoppaa irrottaa kun ottaa laturin pois.


Ylös
 Profiili Lähetä sähköpostia  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 5 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com