Sytytyksen säätö

Keskustelua takamoottoreista ja niiden virittämisestä.
Harrastaja7988
Viestit: 14
Liittynyt: 21:00 , 22 Syys 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja Harrastaja7988 » 23:54 , 16 Touko 2009

Olin ajatellut säätää sytytyksen strobolla mutta en tiedä siivapyörän viivojen astemääriä.
Katsoin kahdesta korjausoppaasta ja tulin siihen tulokseen että ennakkoa tulisi olla 7.5 astetta ja se olisi keskimmäinen viiva mutta en ole varma ja että letkun imusarjasta tulisi olla irti säädön ajan. Lohko on AR ja pitäisi olla vm -74.Kone on alkuperäinen 1300.
Olenko kaukana oikealta polulta? :?:

hartsa
Jäsen
Viestit: 1575
Liittynyt: 23:09 , 01 Elo 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja hartsa » 11:45 , 17 Touko 2009

Montako merkkiä siiväpyörässä on? Se lovi siinä siivapyörän takareunassa (lähempänä takapuskuria) on YKK. Luulisin että usein -70-luvun moottoreissa on ainakin 10° ja 7.5° EYKK (BTDC) merkit. Muistaakseni yleisin ajoitus "uudemmille" moottoreille on tuo 7.5° EYKK. Sytytyksen voi asettaa karkeasti tuohon kohtaan staattisesti (=moottori ei käynnissä) ja sitten tehdä hienosäätöä vaikka sillä strobolla? Itse olen tehnyt staattisen asetuksen sinnepäin ja sitten käännellyt jakajaa korvakuulolla / koeajolla hyvän tuntuiseksi. Strobolla en ole koskaan säädellyt sytytystä joten en osaa sanoa siitä mitään.

Ajoituksesta löytyy paljon juttua Sambasta ja muualtakin. Kaikki materiaali vaan tuppaa olemaan englanniksi.
Tässä yksi linkki: http://www.aircooledtech.com/timing/

Tästäkin aiheesta olisi hyvä kirjoittaa näille sivuille tekniikka-artikkeli.
Ohessa vielä tulostettava "astepyörä" jos siitä olisi jotain iloa.
Liitteet
Pully.jpg

Harrastaja7988
Viestit: 14
Liittynyt: 21:00 , 22 Syys 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja Harrastaja7988 » 13:40 , 17 Touko 2009

Pyörän etureunassa on kolme lovea. Kaksi ensimmäistä (oikealla auton takaa katsottuna) ovat 3 mm toisistaan ja kolmas(vasimmainen) 11mm keskimmästä. Olin ajatellut että yksi olisi nolla mutta tässä mietittyäni asiaa tulin siihen tulokseen että ensimmäinen (oikealta laskettuna) voisi olla 7.5 etua, toinen 5 etua ja kolmas 5 astetta jälkisytytystä.
Mitään lovea siivapyörän takareunasta en löytänyt mutta siinä päällä on maalia siispä se voipi olla maalin alla.
Kiitti kuitenkin avusta linkki on hyvä. Virikoneeseen kanattaisi varmaan sitten ostaa pyörä missä on asteet. Voihan nollan etsiä kokeilemalla männän lakipistettä ja käyttää stroboa jossa saa säätää ennakon itse lampussa.

Avatar
Kyösti Kontio
Jäsen
Viestit: 922
Liittynyt: 20:04 , 11 Elo 2004
Paikkakunta: Vihti

Re: Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja Kyösti Kontio » 17:43 , 17 Touko 2009

Se vasemmanpuoleisin on 0 eli ykk, keskimmäisin on 7,5 ennen ykk:ta ja oikeanpuoleisin on 10 ennen ykk:ta

Harrastaja7988
Viestit: 14
Liittynyt: 21:00 , 22 Syys 2008
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja Harrastaja7988 » 19:21 , 17 Touko 2009

Kiitos!
Jouduin asettamaan sytytyksen keskimmäiselle viivalle milloin kone kävi parhaiten( ja sehän olikin sitten se 7.5 niin kuin pitikin). Strobolla katsottuna sytytys "liikkuu" aika paljon (olisiko jakajassa vikaa) mutta eipä haittaa kun kone käy ok.
Olisiko syytä hankkia uusi jakaja sitten kun "piristän" konetta vai voiko vanhaa jakajaa kunnostaa kotikonstein? Luin jostain että imukellon palautusjousia on vaihdeltu kuulakärkikynän jousiin . Jakajiahan on kai monta eri malliakin!?

Avatar
Kyösti Kontio
Jäsen
Viestit: 922
Liittynyt: 20:04 , 11 Elo 2004
Paikkakunta: Vihti

Re: Sytytyksen säätö

ViestiKirjoittaja Kyösti Kontio » 20:47 , 17 Touko 2009

Ei jakajassa ole vikaa.
Sytytyksen kuuluukin "liikkua".
Eli sytytysennakko muuttuu moottorin kierrosten / alipaineen muutosten mukaan.


Palaa sivulle “Moottorit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija