Edullisia kilsoja ympäristöystävällisesti

Yleistä keskustelua Volkkareihin, harrastukseen ja harrasteautoiluun liittyen.
Avatar
Arto Korpela
Jäsen
Viestit: 52
Liittynyt: 12:22 , 26 Tammi 2004
Paikkakunta: Kouvola

Edullisia kilsoja ympäristöystävällisesti

ViestiKirjoittaja Arto Korpela » 14:48 , 04 Joulu 2007

Tämä saattaa kalskahtaa mainokselta, mutta tässä on auto joka käyttää polttoaineena maakaasua jonka vertailuhinta bensaan on 0,62 €/l:

Caddy EcoFuel.
Volkswagen on edelläkävijä myös uusien vaihtoehtoisten energiamuotojen hyödyntämisessä. Kaikki Volkswagen Caddyn eri variaatiot (umpipakettiauto, Caddy Kombi ja Caddy Life) ovat nykyään saatavilla myös edistyksellisinä EcoFuel-malleina, joiden moottorit käyttävät polttoaineenaan maakaasua.
2,0-litraisella EcoFuel-moottorilla varustetun Caddyn
erityisominaisuuksia ovat:

Ympäristön vahva huomioon ottaminen (pienemmät päästöt, vähäisempi kuormitus)
Taloudellisuus: jopa 50% alhaisemmat polttoainekustannukset tavanomaisiin bensiiniautoihin verrattuna
Turvallisuus: maakaasu on yhtä turvallinen polttoaine kuin bensiini tai diesel
Vakuuttavat suoritusarvot: kiitettävät tehot (80 kW / 109 hv) ja jopa 169 km/h huippunopeus
Kulkee pitkiäkin matkoja: tankillinen maakaasua (26 kg) riittää noin 440 km:n matkaan (13-litrainen bensiinitankki mukaan lukien yhteensä 590 km)

Runsaat tilat: maakaasusäiliöt sijoitettu lattiatason alle, jolloin ne eivät vie tilaa kuljetettavilta tavaroilta tai matkustajilta
Kantavuus: EcoFuel soveltuu raskaidenkin kuormien kuljettamiseen (kantavuus maksimissaan jopa noin 670 kg)
Laatu: tekniikka edustaa tinkimätöntä Volkswagen-laatua


Edistyksellinen edelläkävijä.
Caddy EcoFuel antaa kerralla kyytiä kaikille maakaasuautoihin mahdollisesti liittyville ennakkoluuloille. Innovatiivinen teknologia ja nerokkaat tilaratkaisut tekevät Caddy EcoFuelista käytännöllisen, monipuolisen ja turvallisen kaikenlaisessa päivittäisessä ajossa.

Suorituskyvyltään EcoFuel vastaa täysin perinteisiä bensiini- ja dieselkäyttöisiä malleja. Niihin nähden se kuitenkin tuottaa vähemmän pakokaasupäästöjä ja on merkittävästi taloudellisempi vaihtoehto – sitä mukaa mitä enemmän ajokilometrejä kertyy.

Avatar
Mika Baljaskin
Jäsen
Viestit: 79
Liittynyt: 09:59 , 17 Elo 2005
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika Baljaskin » 15:11 , 04 Joulu 2007

Tuo kuulostaa hyvältä. Vain yksi "mutta"..
Kun tuolla pääsee sinne 440km päähän, on lähin maakaasutankkauspiste juuri siellä 440km päässä.. :D

Toivottavasti nuo yleistyvät (autot+tankkauspisteet).

Harrastaja8264
Viestit: 1217
Liittynyt: 20:49 , 27 Tammi 2004

ViestiKirjoittaja Harrastaja8264 » 16:49 , 04 Joulu 2007

paljonkohan tuommoinen on arvokkaampi ostaa verrattuna normi TDI käkäimeen. Saako auton eliniän aikana tapettua tuota kalliimpaa hankintahintaa vaikka polttoainekulut ovatkin halvemmat. Ja missäs moista huollattaa, jos eroaa paljonkin normaalista dieselistä? Aina VAG tiskille, vai osaavatko joka liikkeessä tuohon sanoa ees mitään?

Avatar
Timo Tanhuanpää
Ylläpito
Viestit: 1938
Liittynyt: 16:14 , 11 Elo 2005
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja Timo Tanhuanpää » 18:53 , 04 Joulu 2007

^käsittääkseni tuo tekniikka ei ole sen kummallisempaa kun perus diesel ta bensa tekniikkakaan. Tästä voi kertoa myös se että briteissä miltei auton kun auton (en nyt ole varma että täytyikö olla diesel tai bensa tai kävikö molemmat) saa konvertoitua käyttämään LPG- kaasua ja hintana oli mielestä suurinpiirtein kohtuullinen joku 2000£ (Lähde: wheeler dealers :>)

Kannattaa myös katsoa esim http://www.greenfuel.org.uk/

Avatar
Arto Korpela
Jäsen
Viestit: 52
Liittynyt: 12:22 , 26 Tammi 2004
Paikkakunta: Kouvola

Maakaasu Caddy

ViestiKirjoittaja Arto Korpela » 12:44 , 05 Joulu 2007

Meillä on noita yrityksemme käytössä muutama kappale, leppoisia autoja Uusi autoveromalli alentaa maakaasuauton hintoja mukavasti, ero TDI koneeseen on noin 2000€ ensi vuoden alusta. VW-liikkeet huoltaa noita mielellään, kysessä on periaatteessa vakio bensakone, johon on ympätty kaasun "ruiskutus".

Avatar
Kai Lappalainen
Jäsen
Viestit: 36
Liittynyt: 20:55 , 27 Tammi 2004
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kai Lappalainen » 13:18 , 05 Joulu 2007

Täällä nuo konversiot ovat myös yleisiä. 13000 ruplalla (n. 370e) saa 30kg tankin ja systeemin, joka osaa automaattisesti siirtyä käyttämään bensaa, kun kaasu loppuu. Paikalliset pellepelottomat sitten rakentavat systeeminsä itse.. Hajusta huomaa millä ajetaan. Bensa täällä maksaa n. 0,48e litralta ja kaasu n. 0,27e, joten nopeastihan tuo maksaa itsensä takaisin.. Mitähän sanoisi Suomen katsastusmies, jos aikanaan laittaisi muuttoautoon kaasuvalmiuden..

Kaitsu

Avatar
Tuomas Hosia
Ylläpito
Viestit: 2838
Liittynyt: 13:26 , 26 Tammi 2004
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Tuomas Hosia » 12:43 , 06 Joulu 2007

Kai Lappalainen kirjoitti: Mitähän sanoisi Suomen katsastusmies, jos aikanaan laittaisi muuttoautoon kaasuvalmiuden..


Saa paskahalvauksen. ;)

Toisesta EU-maasta tuotava (muutto)kaasuauto olisi pakko hyväksyä, mutta Venäjältä moisen tuominen voi olla vaikeata.


AKE suuressa viisaudessaan on päättänyt, että autokaasujärjestelmissä saa käyttää vain autokäyttöön tyyppihyväksyttyjä komponenetteja ja asennus pitää tehdä asiaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Puhdasta kiusantekoa jo sinällään, mutta jotenkin etäisesti vielä tajuttavaa. Mutta tämähän ei riitä.

AKE on vain "unohtanut" valtuuttaa yhtään liikettä ("Kukaan ei ole hakenut", sanoo AKE ja hakeneet sanovat että "ei myönnetä") eikä osaa nimetä yhtään komponenttiä, joka olisi erityisesti autokäyttöön hyväksytty. Niin ja vähäpäästöisen päästöt pitää hyväksyttää VTT:llä, että juuri nimenomaan se yksilö, jota haluat rekisteriin, ei yhtäkkiä päästäkin enemmän kuin bensalla, vaikka maakaasu pudotaa kaikissa muissa autoissa päästöjä selvästi.

Mutta maakaasukonversiota siis ei ole kielletty, sanoo AKE. Ei varmaan, niin. Sellaista vain ei voi tehdä ja saada autoa katsastettua. Aito byrokraattitemppu.

Toki tehtaan tekemään tämä ei pure koska silloin autolla jo on EU-hyväksynnät ja sille AKEkaan ei voi mitään.


Sopii hyvin hallinnon linjaan, jossa päästöistä on suuri älämölö, mutta kaikki keinot päästöjen vähentämiseksi on joko tuhdisti kannattamattomiksi verotettuja tai suoraan kiellettyjä. Esimerkkinä vaikkapa häkäpöntöt, nestekaasut, metaani, omatekoiset rypsi- tms. öljyt eli biodieselit, vety tai sähkö.

Tuomas

Avatar
Tero Makkonen
Jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: 11:57 , 12 Tammi 2004
Paikkakunta: TAMPERE

ViestiKirjoittaja Tero Makkonen » 17:53 , 07 Joulu 2007

Moi,

Mikäs se sitten on kun kaveri osti kolme vuotta sitten ruotsista Volvon vuosimallia -99 tms. En muista oliko V70 sarjaa jo. Niin siinä oli siis kaasukäyttömahdollisuus joka sitten suomenn tudessa täyty todistettavasti tehdä korjaamolla käyttökelvottomaksi?

Puhunko edes samasta asiasta?

Tero

Avatar
Kai Kangas
Jäsen
Viestit: 131
Liittynyt: 15:56 , 29 Tammi 2004
Paikkakunta: Karvia turvenevojen puristuksissa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kai Kangas » 22:17 , 07 Joulu 2007

No kyllähän tuo on jo tavallaan vanhaa asiaa kaasulla ajaminen, sillä kuka tahansa VR tai Postikuormurin kuski 1960 luvulta muistaa kaasupullo "helvetin" eli aina kun piti keikalle lähteä oli edellinen kaveri ajanut molemmat pullot tyhjiksi, joten aloita työpäiväsi kaasupullojen vaihdolla. Ja autot joilla pääasiassa ajettin kaasulla oli Nalle Sisuja.
1970 luvulla olin ruottissa autoliikkeessä töissä ja muistan että meillä oli joku noin -66 mallinen MB 220S jossa oli kaasu ja bensa käyttö järjestelmä ja kojelaudan alla vain "hana" josta valittiin kummalla aineella ajettiin. Polarbus tuola PKS seudulla on jo kymmenkunta vuotta ajanut maakaasulla linja-autoissaan ja niissä on kaasudieselit, kun nuo 60 lukuiset olivat bensa koneisia kaasu moottoreita. Joku muu varmaan tietäisi enemmänkin noista vehkeistä. 8) Mutta olisikohan niin että jollakin kuitenkin olisi tuo lupa olemassa kun tuota kalustoa on olemassa suomessakin??? :wink:

Avatar
Arto Korpela
Jäsen
Viestit: 52
Liittynyt: 12:22 , 26 Tammi 2004
Paikkakunta: Kouvola

Vihollismerkit...

ViestiKirjoittaja Arto Korpela » 13:26 , 11 Joulu 2007

Suomessa maakaasulla kulkevia autoja on varmuudella seuraavia merkkejä: VW Golf Variant, VW Caddy Ecofuel, MB E200 NGT, MB Sprinter CNG, Volvo V70 ja S60 Bi-fuel, Hummer H2, Opel Astra CNG, Fiat Punto ja BMW


Palaa sivulle “Volkkarit ja harrastaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija