Sytytyksen säätö?

Keskustelua Kuplavolkkareista.
Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sytytyksen säätö?

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 10:01 , 03 Syys 2007

Olen lukenut tuon FAQ tekstin sytkän säädöstä, mutta se ei vastaa täysin.

Auto on '71 vuosimallin 1300. Moottorin koodi alkaa AB. Jakaja on yhdistelmä jakaja (keskipako + alipaine).

Mikä on oikea ennakko ko. moottorille?

Mitkä ne merkit on hihnapyörässä? Siinä on nimittäin kolme merkkiä. Kaksi lohkonpuolella ja yksi peränpuolella. Peränpuoleinen merkki on semmonen laakeampi ura. Se mikä on kummallista, on se, että ko. merkki on niiden kahden lohkonpuoleisen välissä. Haynesin mukaan peränpuoleisella kehällä olisi TDC merrki ja kaksi merkkiä lohkon puolella ovat 7,5 ja 10, mutta näin ei voi asia ko. tapauksessa olla, koska se TDC merkki on olisi noiden välissä. Muutenkin ne kaksi merkkiä ovat liian kaukana toisistaa, jos niiden ero on vain 2,5 astetta.

Vaikuttaisi siltä, että se etummainen laakeampi merkki on TDC ja siitä oikealla lohkonpuolella oleva 10 astetta EYKK ja se vasemmanpuoleinen olisi 5 JYKK. Onko tämmöistä hihnapyörää vakiona? Se vasemmanpuoleine merkki nimittäin näyttäisi hieman itselyödyltä.

Edelleen kuuluuko siinä lohkojen saumassa olevassa ulkonemassa olla piste keskellä, minkä mukaan säätötehdään? Vai onko sekin jonkun itse tekemä ja säätökohta on sauma vai mitä?

Turo Mustonen
Kunniajäsen
Viestit: 1413
Liittynyt: 01:45 , 27 Tammi 2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Turo Mustonen » 12:14 , 03 Syys 2007

Oikea säätökohta on aina kampikammion sauma,AB moottorin ennakko on joko 7,5 astetta ennen yläkuolonkohtaa tai 5 astetta jälkeen yläkuolonkohdan
riippuen moottorinumerosta,sen perusteella nuo merkit voisivat olla alkuperäisiä,tosin AB moottorin hihnapyörässä pitäisi olla vain 1 lovi + se yläkuolonkohdan laakea merkki.

Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 19:36 , 03 Syys 2007

Se moottorin numero on: AB 243217.

Turo Mustonen
Kunniajäsen
Viestit: 1413
Liittynyt: 01:45 , 27 Tammi 2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Turo Mustonen » 10:10 , 04 Syys 2007

Tuolle moottorille oikea ennakko on 5 astetta jälkeen yläkuolonkohdan,edellyttäen että virranjakaja on moottoriin kuuluva, 113 905 205AJ(manuaalivaihteisessa)tai 205AK(automaatissa).

Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 11:41 , 04 Syys 2007

Onko tuo "oikea" jakaja pelkällä alipainesäädöllä? Vaiko yhdistelmä? Autossa siis on yhdistelmäjakaja, jossa on sekä keskipako, että alipainesäätö.

Mistähän tuon jakajan tyypin näkee?

Turo Mustonen
Kunniajäsen
Viestit: 1413
Liittynyt: 01:45 , 27 Tammi 2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja Turo Mustonen » 13:15 , 04 Syys 2007

AB moottorissa on aina alipaine ja keskipakoissäätimellä varustettu jakaja,jakajan tyyppi on stanssattu jakajan runkoon.

Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 09:17 , 05 Syys 2007

Jakaja tosiaan on tuo AJ.

Eli siis oikea ennakko on nyt kaikesta päätellen 5 JYKK. Voiko nyt siihen luottaa, että se laakea merkki hihnapyöräss, perän puoleisessa osassa on se yläkuolokohdan merkki?

Entäpä pitääkö alipaineletku olla irti vai kiinni jakajassa säätöä tehdessä?

Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 09:04 , 07 Syys 2007

Säädettiin nyt siihen 5 JYKK.

Miten voi olla mahdollista, että auto muuttui entistä laiskemmaksi? Alunperin kun tehtiin säätö, laskettiin ja arvailtiin ihan päin mäntyä ja silloin ennakoksi kai tuli oikeasti 15 EYKK! Sillä säädöllä auto on kuulemma toiminut parhaiten näsitä mitä ollaan kokeiltu.

Yksi mikä minulla tulee mieleen, on viallinen alipainesäädin. Rikki se ei ole, koska säätää kyllä. Eli tuskimpa siinäkään on vikaa.

Eli voisiko joku kertoa kyseisestä moottorista, että miten se voi toimia tuollaisella ennakolla muka kunnolla?

Lisäksi tyhjäkäynti muuttui jotenkin kummaksi, välillä kävi 1600rpm ja sitten putosikin alle 800 ja meinasi sammua. Oli todella vaikea löytää ruuvista se kohta, millä oli ok.

Teemu Karjalainen
Jäsen
Viestit: 523
Liittynyt: 14:33 , 04 Touko 2005
Paikkakunta: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Teemu Karjalainen » 09:35 , 07 Syys 2007

kokeilitko imeä siitä alipaine letkusta että liikkuu herkästi?

mie lähtisin tätä ongelmaa poistamalla näin.

1:sen tulppa pois,lyijykynä varovasti tulpan reiästä sisään ja konetta varovasti hihnapyörästä kääntämällä etsisin yläkohdan eli mäntä työntää kynän melkein ulos...

siitä aloittaisin tulppa takas,kone käyntiin ja stropolla katsomaan mitä näyttää ja jakajaa kääntämällä testaamaan. mutta mikäli kaasariakin on ruuvattu samalla niin sekin pitää säätää kohdalleen.

näillä eväillä haku-nappulan takaa lisää infoa säätämisestä ja onnistumisen ilosta.!

Harrastaja6140
Viestit: 8
Liittynyt: 13:01 , 28 Elo 2007
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Harrastaja6140 » 11:58 , 07 Syys 2007

Kyllä me koitettiin sitä yläkuolokohtaa ettiä esittämälläsi menetelmällä. Ja kyllä se hyvin todennäköisesti on se laakea lovi.

Ja kyllä se ennakko säätyi imemällä alipainekelloa.

Kaasarista ei ole ruuvattu kuin tyhjäkäyntiruuvia, kun alkuperäsen sädön jälkeen tyhjäkäynti pomppasi 2krpm kieppeille. Ennakkoa on koitettu hakea kokoajan siis 800-900rpm kiekoilla.

Mitäs muuten pitäisi kuplan seokset olla? Jos niissä olisi vikaa?

Onko kukaan koskaan ajanut eri ennakoilla? (nyt puhutaan siis 5 JYKK -> 15 EYKK, eli 20 asteen erosta!)


Palaa sivulle “Typ 1”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija