Kuplan muutokset (1936-1978)

By Kristian Ekstrand

Tässä seuraa Martin Sandströmin (www.vwtyp1.com) kokoama lista kaikista muutoksista koskien VW typ-1 mallista. Hän on koonnut vain kaikki varmat tiedot ja mahdolliset ristiriitaiset tiedot on jätetty pois. Lähteenä myös Pasi Hakalan kirjoituksia Volkkari lehdestä.

1936
3 prototyyppiä valmistettiin 984cc konella varustettuna. Malli kutsuttiin W1:ksi. Jo tässä mallissa voidaan nähdä kuplan muotoja.
________________________________________
1937
Tämä malli kutsutaan W30:ksi ja valmistetaan 30 kappaletta. ”Kupla” alkaa saada muotonsa vaikkakin tässä mallissa vielä puuttuu takalasi. Moottori sai öljyjäähdyttimen.
________________________________________
1938
Auto saa lopullisen ulkonäkönsä joka säilyy suurimmalta osiltaan 50-luvun alkupuolelle. Mallinimeksi annetaan KdF-wagen (Kraft Durch Freude), ja valmistetaan 44 kappaletta.
________________________________________
1939
50 autoa ehditään valmistaa maaliskuuhun mennessä ennen sodan alkua. Wolfsburgin tehdas perustetaan.
________________________________________
1940
Tuotanto muutetaan siviilistä sotakaluston tuotannoksi, ja Typ 82 Kübelwagenin valmistus alkaa.. N. 50 000 valmistetaan vuoteen 1946 asti.
Al.nro.. 000 026 (03.08.1940) Alustanumero meistetään eturunkopalkkiin.
________________________________________
1942
Typ 128 (myöhemmin typ 166), Schwimmwagenia aletaan valmistaa. 511 kpl vuonna 1942. Yhteensä 15 000 kappaletta valmistetaan. Yksi 4-vetoinen versio KDF-wagenista valmistetaan pienessä erässä. Malli kutsutaan Typ 87 Kommendeurwageniksi.
________________________________________
1943
Uusi moottori kehitetty, 1131 cc 24 hv.
________________________________________
1945
58 siviili autoa valmistettiin pommituksesta hajoitetussa tehtaassa. Auto saa nimeksi Volkswagen.
Al.nro. 052 016 (16.05.1945) Alustanumero meisteään keskitunnelin oikeaan sivuun.
________________________________________
1946
Tuotanto alkaa sotien jälkeen ja tehdas rakennetaan uudestaan, autoa valmistetaan. Kuva.
Al.nro. 054 617 Uudentyyppiset työntötangon putket asennetaan joissa pelti on vekitetty.
Al.nro. 057 011 Rasvaniplojen asennot muuttuvat.
Al.nro. 057 107 Jarruvaijeri saa rasvaniplat, rengaskoot kasvatetaan 4,50X16:sta 5,00X16:an.
Al.nro. 057 390 Pensatankkin paikkaa nostetaan.
Al.nro. 057 893 Pahvilevy asennetaan konetuilaan äänenvaimentimeksi.
________________________________________
1947
Ensimmäiset vientiautot vietiin Hollantiin. Jälleenmyyjä Ben Pon tuo 5 autoa. Yhteensä valmistetaan 8987 autoa. Kuva. Hanskalokeroiden muotoilu muutetaan, (edelleen peltiset) alkuvuodesta.
Al.nro. 071 616 Kylmän ilman säätö muuttuu kuristimesta läppään.
Ch.nr. 073 348 (13.10.1947) Aluistanumero konemeistetään vaihdekepin ja käsijarrun väliin.
Ch.nr. 073 377 Varapyörä kiinnitetään hakasella.
________________________________________
1948
19 244 autoa valmistettiin. Ruotsi tuo 55 autoa. 4 kpl 14 kesäkuuta ja 51 kappaletta 22 joulukuuta. Kuva. Pölykapselit saavat ison VW-logon ja moottori saa jäähdytysilmansäätöä.
Al.nro. 073 816 Ryyppyvaijerista tulee jousittamattomaksi.
Al.nro. 076 822 (huhtikuu) Kampiakselin halkaisja muuttuu 48,5 mm:iin (Vauhtipyörät muuttuvat myös vastaavasti…).
________________________________________
1949
46 146 autoa valmistettiin. Ruotsi tuo 349 autoa. Vientimalli esitellään sekä avomallin että Typ2 valmistus alkaa. Pölykapselit saavat pienen VW-logon, soikea sisäpeili muuttuu värähtelyvapaaseen suorakulmiomalliseen. Takapenkeille tulee sylinterimäiset sivutyynyt.
Al.nro. 091 914 (05.01.1949) Lämmönvaihtimen läpät saavat kahdet vaijerit.
Al.nro. 092 498 (12.01.1949) Öljypumpun kansi prässätty pellistä. (aiemmin alumiinista)
Al.nro. 092 879 Tiiviste polttoainehanassa muuttuu korkista Thiokoliin.
Al.nro. 092 918 (14.01.1949) Ilmasuodatin vaihtaa ulkonäköä. (Tämä malli on esiintynyt myös ennen -48 ja on tavallinen koska sitä käytettiin myös teollisuuskoneissa 50-luvulle asti.)
Al.nro. 093 270 (18.01.1949) Lattian upotus takaistuin jalkatilaan. Sekä läppä joka ohjaa lämpimän ilman muutetaan.
Al.nro. 093 781 (25.01.1949) Etupenkkien selkänojat saavat suoremman, hieman taaksepäin kaltevan kulman.Kuva.
Ch.nr. 093 834 (25.01.1949) Kaasuvaijerin kiinnikte poljinvipuun muuttuu lenkistä koukkuun.
Al.nro. 094 554 Imusarjat saavat yhden tukiputken.
Al.nro. 094 470 Kaksi peltikiskoa asennetaan taka tavaratilaan suojatakseen sisustusta.
Al.nro. 096 978 (07 03 1949) Käsin säädettävä jäähdytysilma poistetaan.
Al.nro. 097 580 (15.03.1949) Tehdään kokeiluja etujousituksilla. Ylempi jousisauva vaihdetaan 4-lehtiseksija alempi 5-lehtiseksi. Aiemmin toisinpäin. Kokeilu tehdään 1000:een autoon. Al.nroon. 098 580 asti.
Al.nro. 098 396 Uusi kevytmetalli vaihdelaatikoille kokeillaan neljässä autossa.
Al.nro. 098 400 (17.03.1949) Nyt vaihdelaatikoon mahtuu 3 litraa 2,5:n litran sijasta.
Al.nro. 100 826 (08.04.1949) Polttoainepumppu solexkalvolla saa 4 tiivistettä. Solex kaasuttimet tulevat vakio varusteiksi.
Al.nro. 101 322 Koe etujousituksilla on ohi ja nyt kaikissa malleissa on 5 jousta ylhäällä ja 4 alhaalla.
Al.nro. 101 902 Karkaistut pakoventiilien kaulat.
Al.nro. 102 026 Vaihdelaatikot saavat uuden metalliseoksen.
Al.nro. 102 537 Voitelunipla poljinasetelmaan.
Al.nro. 1-0 102 848 Sulakerasia siirtyy etutavaratilaan. Oli ennen kojelaudan alla.
Al.nro. 1-0 102 948 (01.05.1949) Uudet puskurit ja puskurinkävyt. L-kahva etuluukussa vaihtuu kiinteään kahvaan ja luukku avataan tästedes sisältä käsin. Irroitettava bakeliittikuitulevy asennetaan kojelaudan upotukseen kiinteän VW-logollisen pellin tilalle.
Al.nro. 1-0 103 039 (06.05.1949) Lämmönvaihtimen kaapelit saavat kumitutit päihin.
Al.nro. 1-0 103 168 Ratti vaihtuu kaksipuolaiseksi (ns. ”Batwing) ja vientimallit saavat kellon bakeliittilevyyn. Hanskalokerot valmistetaan masoniitista pellin sijasta.Kuva.
Al.nro. 1-0 103 383 (06.05.1949) Uusi nopeusmittari ruskealla mittaritaululla.
Al.nro. 1-0 103 889 (09.05.1949) Etuistuimen kallistetaan 30mm taaksepäin.
Al.nro. 1-0 106 636 (02.06.1949) Keinohartsilakka nitrolakan sijasta. (Vientimalli esitetään ja valmistetaan nyt rinnakkain standardmallin kanssa.)
Al.nro. 1-0 106 637 Huohotinletku ilmasuodattimen ja öljyntäytön väliin asennetaan. Sekä takimmainen moottorinpelti muuttuu.
Al.nro. 1-0 106 717 Jarruvalo muutetaan 15 wattiseksi. Takavalot muutetaan ja saavat kapeat kiinteät alumiinirenkaat.
Al.nro. 1-0 107 101 (22.06.1949) Alustanumero siirretään keskitunnelin sileälle pinnalle takapenkin alle jossa sen löytää siitä eteenpäin.
Al.nro. 1-0 111 054 (??.07.1949) KdF-“prässäys” takaluukussa rekisterikilven ympäri lopetetaan.

Al.nro. 1-0 116 375 (??.08.1949) Polttoainesäiliö suurennetaan, polttoainehana siirretään keskelle ja kansi saa VW-logon. Suodatin tankissa poistetaan.
Al.nro. 1-0 116 616 Sisäänajotarra joka on tuulilasissa jää pois.
Al.nro. 1-0 117 053 Uuden malliset iskunvaimentimet asennetaan.
Al.nro. 1-0 117 389 Polttoainepumpput vaihtuu Solexiin.
Al.nro. 1-0 117 700 (??.08.1949) Kyynärnoja kuskin ovesta häviää.
Al.nro. 1-0 119 588 Männän ja sylinterin välinen mitta kasvatetaan 0,005mm 3:ssa sylinterissä.
Al.nro. 1-0 120 959 Kytkinlevy muuttuu.
Al.nro. 1-0 122 902 Korkeampi fosforipitoisuus sylintereissä.
Al.nro. 1-0 123 476 Kierteet etuakselinpäädyissä muuttuvat vasen ja oikeakierteisiksi.
Al.nro. 1-0 124 032 Lattiamatot takana vaihdetaan kokopeittäväksi matoksi. Etumatot muuttuvat ruskeiksi ja sisusta saa uuden ruskehtavat kankaan.
Al.nro. 1-0 126 157 Jarruvaijeri saa muovikotelon.
Al.nro. 1-0 12x xxx (??.10.1949) Jossain tässä vaiheessa käynnistys kanki jää pois vakiovarusteista.
Al.nro. 1-0 127 560 Kytkinpoljin vahvistetaan.
Al.nro. 1-0 128 058 Kaasupoljin rulla muutetaan isommaksi.
Al.nro. 1-0 128 116 Kuskin ovenpuoleisen tuolinkisko nostetaan 1,5cm.
Al.nro. 1-0 132 662 Iskunvaimentimet tästedes joko Bogen tai Heimscheidtin valmistamat. Aiemmin vain Heimschteidtin.
Al.nro. 1-0 136 729 Työntötangot ovat tästedes vekitettyjä vain päistään.
________________________________________
1950
81 979 autoa valmistettiin. Ensimmäiset virallisesti tuodut autot esitetään, yhteensä tuodaan 119 autoa tänä vuonna. Kapea alumiinirengas takavalon linssin ympäri poistetaan. Mahle autothermic-männät aletaan asentaa koneisiin tämän vuoden aikana. Marraskuussa kangastyynyt poistetaan vakiovarusteista.
Al.nro. 1-0 138 765 Moottorinlohkon muotoilu muutetaan siten että kaikki öljy saadaan ulos koneesta. Vähän myöhemmin öljyntulppa muuttuu 19mm:ksi. 4:s vaihteen kuulalaakeri saa uran.
Al.nro. 1-0 138 835 Etuvääntösauvat muutetaan 5 lehtisiksi sekä ylä että ala jousiputkiin.
Al.nro. 1-0 140 130 Etuluukun avausnuppi muutetaan isommaksi.
Al.nro. 1-0 140 537 Suuntavalon ja pitkien valojen merkkivalot vasemmalla puolella ja merkkivalot laturille sekä öljynpaineelle oikealle puolelle nopeusmittarista nähden.
Al.nro. 1-0 141 601 (17.01.1950) Öljytikku muuttuu mustemmaksi korkeamman fosfaattipitoisuuden takia.
Al.nro. 1-0 142 243 Tiivisteitä lisätään kansien ja sylintereiden väliin.
Al.nro. 1-0 143 276 (26.01.1950) Kumitiivisteet etuvaloumpioiden ja lokarin välissä.
Al.nro. 1-0 146 222 (10.02.1950) Koukku kaasuvarjerissa muutetaan klemmariksi.
Al.nro. 1-0 146 657 (13.02.1950) Ruskehtavat matot taakse.
Al.nro. 1-0 151 008 (06.03.1950) Sivu koristelistojen klipsit saavat kumitiivisteet.
Al.nro. 1-0 152 525 (13.03.1950) Kumisuoja etu tulipeltiin vienti ja avomalleissa.
Al.nro. 1-0 154 928 (24.03.1950) Runkonumero (Huom. ei alustanumero) lattiakolmiossa taka jousisauvaputken edessä vasemmalla puolella.
Al.nro. 1-0 155 020 (24.03.1950) VW-logo etuvalojen lasissa vaihtuu Bosch-lasiin vientimalleissa.
Al.nro. 1-0 155 322 (mars 1950) Hydraulisia jarruja asennetaan joihinkin vientiautoihin.
Al.nro. 1-0 156 129 (30.03.1950) Pakosarjan ”huilu” 1mm paksumpi (Halkaisija 31mm:stä 32mm:iin)
Al.nro. 1-0 156 970 (03.04.1950) Imusarjanputki ja esilämmityksen putki valetaan kevytmetallivaippaan jotta polttoaine/ilmaseoksen lämmitys tehostuisi.
Al.nro. 1-0 156 991 (03.04.1950) Ovilasit saavat loven etuyläkulmaan helpottaakseen raittiin ilmanvaihdon saantia. Ikkunanveivit myös vaihdetaan.
Al.nro. 1-0 158 253 (Huhtikuu) Hydrauliset jarrut vakiovarusteina avo ja vientimalleissa.
Al.nro. 1-0 159 782 Lukkomekanismi ovikahvoissa muuttuu.
Al.nro. 1-0 160 268 (20.04.1950) Ovistopparin nauhat kumipinnoitettuja.
Al.nro. 1-0 160 382 (32.04.1950) (vaihdelaatikkonro 172 207) Tiivistesarja muuttuu.
Al.nro. 1-0 161 145 Tankinkansi muuttuu..
Al.nro. 1-0 161 234 Koho vakiona Solex kaasuttimessa.
Al.nro. 1-0 162 444 Nuppi lämmitysilmalle vaihtuu kahvaan.
Al.nro. 1-0 162 580 (28.04.1950) Ensimmäinen haitarikattomalli esitetään. Moottorin jäähdytysilma säädetään termostaatilla.
Al.nro. 1-0 163 077 (04.05.1950) Lämpökanavat saavat vaimentimia jotka jäävät takapenkin alle.
Al.nro. 1-0 164 402 09.05.1950) Äänenvaimennin saa lisäputken polttoaineseoksen lämmitykseen.
Al.nro. 1-0 164 460 (13.05.1950) Jarrunestesäiliö saa kohon suodattimen tilalle.
Al.nro. 1-0 166 185 (16.05.1950) Ohjaussimpukan painejousen voima vähennetään n. kolmanneksen.
Al.nro. 1-0 167 890 Pääjarrusylinteri pienenee 22,2mm:stä 19,5mm:iin. Takajarrusylinterin halkaisija muuttuu 19,5mm:ksi(ennen 15,9mm)
Al.nro. 1-0 169 714 (03.06.1950) Tuhkakuppi sekä kojetaulussa että oikeassa takasivupahvissa.
Al.nro. 1-0 173 719 Kytkin muuttuu yksijousiseksi.
Al.nro. 1-0 183 539 Koko pakoventiilit karkaistaan.
Al.nro. 1-0 202 071 (17.10.1950) Käsijarrukahva lyhenee.
Al.nro. 1-0 210 317 (16.11.1950) Hitsatut pakoventtiilien päät.
________________________________________
1951
93 709 autoa valmistettiin. Suomeen tuotiin 1716 autoa. Ferdinand Porsche kuolee. Jakajat saavat päivämäärä merkinnät maaliskuusta lähtien.

Al.nro. 1-0 221 051 (04.01.1951) Laturin hihnapyörä muutetaan syvemmäksi jotta hihna pysyisi paremmin.
Al.nro. 1-0 224 763 (18.01.1951) Kaasuvaijerin palautusjousi saa liukuputken.
Al.nro. 1-0 225 376 (19.01.1951) Lohko saa uuden kevytmetalliseoksen (Elektron) alumiini/magnesium seoksen sijaksi.
Al.nro. 1-0 241 638 (13.04.1951) Sisävalaisin avomalleissa syttyy nyt ovikatkaisijalla.
Al.nro. 1-0 241 734 (21.03.1951) Nokkaakselin ratas valmistetaan nyt Bakeliitista vientimalleissa.
Al.nro. 1-0 242 600 (27.03.1951) Eberspächer valmistaa tästä lähtien äänivaimentajat.
Al.nro. 1-0 243 731 (06.04.1951) Wolfsburglogo etuluukulla. Läpät lämmitykseen siirtyvät lämmönvaihtimiin.
Al.nro. 1-0 244 003 (06.04.1951) Iskunvaimentimet muuttuvat takana teleskooppimalliksi vienti malleissa. Käsijarruvaijeri pitenee (Ennen 3038mm, nyt 3128mm), sekä takajarrukilvet vaihtuvat.
Al.nro. 1-0 244 668 (12.04.1951) Kromilista tuulilasin ympäri.
Al.nro. 1-0 244 ??? (13.04.1951) Reumaluukut, tai raitisilma läpät etulokareiden ja ovien välissä.
Al.nro. 1-0 246 090 (18.04.1951) Laturi vaihtuu AL15:sta Red 130/6-2600 AL16:iin.
Al.nro. 1-0 272 406 (31.07.1951) Käsijarrukahva saa kumisuojan.
Al.nro. 1-0 276 126 (14.08.1951) Reumaluukuille uudet kahvat.
Al.nro. 1-0 284 638 Uudet jarrukilvet.
Al.nro. 1-0 287 416 (24.09.1951) Vara pyöränpultit jäävät pois työkalupakista.
Al.nro. 1-0 296 592 (25.10.1951) Tunkin kiinnikkeet vahvistetaan.
Al.nro. 1-0 299 992 Rasvaniplat etuakselissa kulmikkaiksi.
Al.nro. 1-0 305 813 (26.11.1951) Kovempi teräs ventiiliseeteissä.(V2 A-teräs).
Al.nro. 1-0 306 417 (27.11.1951) Venttiilien muoto muuttuu.
Al.nro. 1-0 308 653 (01.12.1951) Suuntaviitan polttimo muuttuu 1,2 W:stä 0,6 wattiin.
________________________________________
1952
114 348 autoa valmistettiin. Kampiakselin välys säädettävä 3:lla shimsillä. Sauma puhallinkopan keskellä häviää varhain tänä vuonna. Suomeen tuotiin 1569 autoa.

Al.nro. 1-0 324 758 Jarrunestesäiliön koho lopetetaan.
Al.nro. 1-0 336 561 (19.03.1952) Tunkinmerkki vaihtuu Klettermaxe:ksi.
Al.nro. 1-0 357 667 (29.05.1952) Ventiilijouset vaihtuvat yhdeksi pitkäksi kahden lyhyen sijaksi.
Al.nro. 1-0 ??? ??? (Kesäkuu 1952) Vaihdelaatikon huoltoluukku takapenkin takana lopetetaan.
Al.nro. 1-0 382 029 (20.08.1952) Ilmasuodatin öljykylvyllä.

Al.nro. 1-0 397 023 Tästä alustanumerosta lähtien Typ1 kutsutaan “Zwitteriksi” Saksan ”sekasikiö” sanasta. Syynä on että tätä mallia nähdään ns. väli mallinan splitin ja ovaalin mallin välissä.

Seuraavat muutokset tuli siihen:
• Täysin uusi kojetaulu starttinappeineen.Kuva.
• Sisävalo siirtyy b-tolppaan ja katkaisija nopeusmittarista vasemmalla.
• Raitisilma suuttimet suurenevat tuulilasissa.
• Pyyhkijän sulat isoimmiksi ja liikkuvat laajemmin.
• Suuntavilkunkatkaisija siirtyy rattiakseliin.
• Hanskalokero saa kannen ja Wolfsburg-logon.
• Nopeusmittari isommalla näytöllä ja sisältäen varoitusvalot.
• Karkeampi lattiamaton kudos ja uusi sisustuskangas (kalaruotoku-kudokseen)
• Uudet ns. Sydäntakavalot.
• Jarruvalo siirtyy ”nenästä” takavaloihin ja näiden sulakkeet siirtyvät kojetaulun alle.
• Äänenvaimennin parannetaan ja moottoriluukku saa T-kahvan (ennen L-kahva).
• Puskurit saavat uuden muodon.
• Akun amperet vähennetään 84 Ah:sta 70 Ah:oon.
• Lämppärin kahva vaihtuu rattiin.
• Tankin täyttöputki kapenee 80mm:stä 40mm:iin.

• Alumiinikoristelistat takalasien tiivisteisiin, sivulasien tiivisteisiin sekä ovi pahveihin.
• Tuuletusikkunat oviin.
• Ikkunaveivien välitys muuttuu 3,25 kierroksesta 10,5 kierrokseen.
• Leveämmät kromilistat sivulla.
• Vanteet 4 x 15″ ja renkaat 5,60 x 15″ (Aiemmin 16″).
• Jarrusylinterit kahdella pultilla sekä taka sylinterit kasvaa 17,5mm:iin.
• Vaihdelaatikko täys-synkronoittu vientimalleissa ja saa kumipuslia.
• Taka vääntösauvat 1mm kapeammat. (24mm).
• Etuvääntöjouset 6-lehtiset, ja etuiskunvaimentimien iskunpituus kasvaan 90mm:stä 130mm:iin.
• Uusi kaasutin joihinkin malleihin, 28 PCI. Vanha oli 26 VFIS.
• Uusi imusarja, ns. K-imusarja vaihtuu 30hv malliseksi mutta kaula on edelleen 26mm.
• Varalaturinhihna poistuu työkalulaukusta.
Al.nro. 1-0 402 111 (20.10.1952) Imusarja vaihtuu ja laturinhihna jälleen työkalulaukussa.
________________________________________
1953
151 323 autoa valmistettiin. Suomeen tuotiin 184 autoa.

Al.nro. 1-0 428 221 (02.01.1953) Ilmasuodatin (öljykylpymalli) nyt kiinnitetty kahdella hakasella..
Al.nro. 1-0 433 397 (15.01.1953) Uusi kaasutin kaikkiin malleihin, 28 PCI. (Vanha oli 26 VFIS.)
Al.nro. 1-0 435 509 Ventiilivälys 0,1 mm, ennen 0,15 mm.
Al.nro. 1-0 441 708 (14.02.1953) Ovilukon vastakappale B-tolpassa nyt säädettävä.
Al.nro. 1-0 454 ??? (??.02.1953) Jossain tässä välissä tulee uusi nopeusmittari jossa on yhdistetty vilkkuvalo kahden valon sijasta.
Al.nro. 1-0 454 951 (10.03.1953) Viimeinen Zwitteri ja ovaali malli alkaa. Iso tankin täyttö aukko taas tankissa. Sisävalo saa katkaisijan lasiin ja lamppu muuttuu 5W.sta 10:W:iin. Tuhkakuppi saa kahvan ja mittari uuden osoittimen. Kaikki lasit turvalasia.
Al.nro. 1-0 495 968 (18.06.1953) Saranat etuluukulle lyhenevät. Pyyhkijän kiinnikkeet muuttuvat.
Al.nro. 1-0 508 701 Suuntavinkkarit muuttuvat uravinkkareista sileäpintaisiin.
Al.nro. 1-0 509 668 Taustapeili ja häikäisysuoja yhtenä osana.
Al.nro. 1-0 517 304 (21.08.1953) Vääntösauvat edessä nyt 8-lehtisinä. (ennen 6 lehtisinä).
Al.nro. 1-0 517 880 Etunavan kansi ei enää täytetä rasvalla.
Al.nro. 1-0 518 795 Öljynjäähdytin saa kuukausi ja vuosi merkinnän pohjaan.
Al.nro. 1-0 541 307 (09.10.1953) 160 Wattin laturi (9N, 3Li/REF) asennetaan joihinkin malleihin.
Al.nro. 1-0 552 991 (03 11 1953) Lämmönsäätö ratin texti poistetaan.
Al.nro. 1-0 562 054 (21.11.1953) Ratti saa uuden asennon jotta mittarin näkyvyys paranisi.
Al.nro. 1-0 575 415 (21.12.1953) 30hv moottori. Puristussuhde nousee 5,8:sta 6,1:een, ja sisäänajon suositus poistuu. 3:sen ja 4:sen välitykset muuttuvat. Jarrunestesäiliö siirtyy eteen varapyörän taakse.
Al.nro. 1-0 575 417 (21.12.1953)
• Uusi moottori 30hv
• 160 Wattin laturi vakiona kaikissa malleissa.
• Jakaja vaihtuu ja saa alipaine kellon.
• Imusarjanputki muuttuu 26mm:stä 28mm:iin.
• Laturinhihna uudesta materliaalista ja lyhenee.
• Akun kiinnitys muuttuu.
• Lukot muuttuvat jotta sama avain käy sekä oviin että virtalukkoon.
• Starttinappi poistuu ja auto startataan avaimella.
• Kojetaulun valaistus automaattinen ja säädettävä.
• Pyyhkijät litteät ja maalattu hopeavärillä.
• Uudet isommat sisääntuloaukot lämmityskanavissa.
________________________________________
1954
202 174 autoa valmistettiin. Suomeen tuotiin 719 autoa.

Al.nro. 1-0 591 433 (22.01.1954) Öljytikku lenkillä ja kannella.
Al.nro. 1-0 653 400 (17.05.1954) Koho valmistetaan nyt nylonista ja saa sinisen merkinnän.
Al.nro. 1-0 678 201 (01.07.1954) Suodatin poistetaan öljyntäytöstä.
Al.nro. 1-0 696 501 (19.08.1954) Vara laturinhihna jää pois työkalulaukusta. (parannettu laatu joten ei enää katkea niin helposti).
Al.nro. 1-0 702 742 (31.08.1954) Kaasuttimen suuttimet muuttuvat. Pääsuutin 117,5 ja ilmasuutin 195. Tasalakiset männät 77 mm puristus 6,6:1 (Aiemmin 6,1:1) Jakaja VJU 4 BR8 ja VJ BR8. Pyörijä muuttuu ja pölynsuoja kansi lisätään jakajan sisään.
Al.nro. 1-0 722 916 (01.10.1954) Isommat takavalot Amerikan malleissa.
Al.nro. 1-0 730 023 (13.10.1954) Tuulilasi sirpaloimaton. Kaikkien lasien merkinnät muuttuvat.
Al.nro. 1-0 734 000 (18.10.1954) Takavaloihin lisättiin reikä veden poistoa varten.
Al.nro. 1-0 770 501 (10.11.1954) Ovisaranat saavat uran reijän sijasta rasvausta varten.
________________________________________
1955
279 986 autoa valmistettiin. Suomi tuo 983 autoa. Yhteensä 1 miljoonaa autoa valmistettu joista Suomi on tuonut tähän mennessä n. 5290 autoa. Ovien tuuletusikkunat saavat uudet lukot tämän vuoden aikana. Suomeen tuotiin 983 autoa.
Al.nro. 1-0 787 449 (09.01.1955) Rasvaniplat etuakselista poistetaan.
Al.nro. 1-0 797 357 (19.01.1955) Rasvaniplat takaisin.
Al.nro. 1-0 847 967 (01.04.1955) Suuntavilkut viittojen sijasta Amerikan malleissa.
Al.nro. 1-0 881 293 (11.05.1955) Kaikki mallit saavat samanlaiset vaihdekepit.
Al.nro. 1-0 904 566 (11.06.1955) Virtalukot numeroidut.
Al.nro. 1-0 927 373 (14.07.1955) Numerokyltin ”nenä” muuttuu ja poltin muuttuu K6V10Watt:sta L6V5Wattiin.
Al.nro. 1-0 929 746 (04.08.1955) Seuraavat muutokset:
• Isommat takavalot.
• Kahdet huilut pakoputkeen.
• Pensatankki muuttuu ja siirtyy. Täyttöputki 60mm.
• Etupenkit 3cm leveämmät ja selkänoja saa kolme valinnaista asentoa.
• Lämmityksen nuppi siirtyy eteenpäin vaihdekepin viereen.
• Akku 66 Ah.
• Uusi taivutettu vaihdekeppi.
• Käsijarruvaijeri nyt kytketty suoraan kahvaan.
• ”Kaari remmit” B-tolpissa pinnoitetaan muoviin.
• Uusi ratti..
• Uudet ovet ja sisustus.
• Uudet ulkokahvat.
________________________________________
1956
333 190 autoa valmistettiin. Maavara muuttuu 172mm:stä 155mm:iin. Haitarikaton materiaali muuttuu kankaasta vinyyliin. Suomeen tuotiin 1736 autoa.

Al.nro. 1-1 149 147 (03.04.1956) Etupenkit 15mm pitemmät paksumman toppauksen ansiosta.
Al.nro. 1-1 232 835 (30.06.1956) Sisäkumit poistuu joistakin malleista.
Al.nro. 1-1 239 921 (10.07.1956) Sisäkumit poistuu kaikista malleista.
Al.nro. 1-1 257 230 (08.08.1956) Ovilukko säädettävä.
Al.nro. 1-1 266 678 (21.08.1956) Kampiakseli muuttuu alumiiniseksi vientimalleissa.
Al.nro. 1-1 304 254 (syyskuu 56) VW-logo maalataan mustaksi. Aiemmin joko maalaamattomat tai auton väriset.
Al.nro. 1-1 329 017 (19.10.1956) Taustapeili saranassa kaikissa malleissa.
________________________________________
1957
380 561 autoa valmistettiin.Yhteensä 2 miljoonaa autoa valmistettu. Haitarikatto muuttuu pienemmäksi. Suomeen tuotiin 1778 autoa.

Al.nro. 1-1 394 163 (09.01.1957) Lämpökanavat ikkunakarmeihin. Ja etu aukko siirretään taaksepäin.
Al.nro. 1-1 423 927 (01.02.1957) Uusi pyyhkijänmoottoi. ”Nenä” siirretään hieman ylöspäin, saa 5W polttimon ja rihlatun lasin.
Al.nro. 1-1 600 439 (31.07.1957) Viimeinen Ovaali.
Al.nro. 1-1 600 440 (31.07.1957) Tuulilasi ja takalasi suurenevat, kaasurullapoljin vaihtuu kaasupoljin levyyn. Vahvempi eturunkopalkki ja isommat jarrurummut.
Vuoden loppupuolella kytkin saa voimakkaammat jouset ja 3:sen ja 4:sen välitys kasvatetaan. Täysin uusi kojetaulu.
________________________________________
1958
451 526 autoa valmistettiin. Al.nro. 1 774 681 – 2 226 206. Suomeen tuotiin 2425 autoa.
________________________________________
1959
575 467 autoa valmistettiin. Al.nro. 2 226 207 – 2 801 613.
Neulalaakerit etujousituksiin. Voimakkaampi etuakselin runko ja etuvakaaja. Suomeen tuotiin 1408 autoa.
________________________________________
1960
739 443 autoa valmistettiin. Al.nro. 2 801 614 – 3 551 044. Suomeen tuotiin 1804 autoa.
• Vilkut suuntavinkkareiden sijasta.
• Uusi vilkkuviiksi.
• Uusi turvaratti.
• Uusi ohjaussimpukka.
• Häikäisysuojat topattuja.
• Laturi lataa 180 Wattia 160Watin sijasta.
• Ulkoovi kahvat painonapeilla.
• Wolfsburgmerkki keulassa muuttuu.
• Takapenkki muuttuu mukavemmaksi.
________________________________________
1961
827 850 autoa valmistettiin. Al.nro. 3 551 045 – 4 400 051. Suomeen tuotiin 2547 autoa.
• Saxomat Amerikan markkinoille.
• Uusi moottori 1200cc, 34hv, 7:1 puristus.
• Pensapumppu siirtyy jakajan oikealle puolelle.
• Laturinjalka irroitetavana..
• Työntötangot ja nostajat eivä ole enää kiinni toisissaan.
• Työntötangot saavat voitelun.
• Kallistetut venttiilit.
• Uusi kaasutin automaatti ryypyllä.(28 pict)
• Litteämpi pensatankki ja sisälokareiden muodot muokattu isommalle tavaratilalle.
• Moottorin puhallin saa 28 siipeä.
• Jarrunestesäiliö läpinäkyvä.
• Isommat lämpöputket.
• Häikäisysuoja ja pelkurin kahva apukuskille.
• Uudet liittimet sähköjärjestelmässä.
• Leveämmät jarrupalat.
________________________________________
1962
826 255 autoa valmistettiin. Al.nro. 4 400 052 – 5 225 042. Ensimmäistä kertaa valmistetaan vähemmän autoja kuin edellisenä vuonna.
Autontuonti vapautui säännöstelystä. Suomeen tuotiin 6019 autoa.
• Uudet isommat takavalot muovista ja oranssilla vilkuilla.
• Pensamittari korvaa pensahanaa lisävarusteena.
• Jouset etuluukulle.
• Vilkkuvalo mittarissa vihreä.
• Progressiivisia venttiilinjousia.
• Suuntaviitat poistuvat Standard mallista.
• Voimakkaammat kytkinjouset.
• Bromsvätskebehållaren modifierad.
• Vinylinen sisäkatto heinäkuusta lähtien.
________________________________________
1963
838 488 autoa valmistettiin. Al.nro. 5 225 043 – 6 016 120. Suomeen tuotiin 4496 autoa.
• Uusi puhallinkoppa ja uudet lämmönvaihtimet.
• Wolfsburgmerkki poistuu etuluukusta.
• Haitarikaton kahva taitettava.
• Ovilasien urat nyloonista.
• Vaahtomuovia lattiamatoissa.
________________________________________
1964
948 370 autoa valmistettiin. Al.nro. 6 016 121 – 115 410 000.
50 000:s kullan värinen kupla johti Helsingin joulukadun kulkuetta tänä vuonna. Suomeen tuotiin 10 306 autoa.
• Haitarikatto poistuu ja tilalle tulee peltinen kattoluukku.
• Leveämmät etuvilkut.
• Puolikuu torvipainikkeesta poistuu.
• Vanteet maalataan mustalla keskiöllä ja helmenvalkoisilla vannekehillä. Ennen värit määräytynyt auton värin mukaan.
• 28 pict-1 kaasutin vuoden loppupuolelta.
• Uusi leveämpi rekisterivalon nenä.
________________________________________
1965
1 090 863 autoa valmistetiin. Al.nro. 115 410 001 – 116 463 103. Suomeen tuotiin 17 188 autoa.
• Kaikki lasit suurenevat ja tuulilasiin tulee lievä kaari.
• Isompi tuulilasin pyyhkijä.
• Kaksi vipua lämmölle nupin sijasta.
• Ohuemmat etupenkit.
• Etuluukun kahva painonupilla.
________________________________________
1966
1 080 165 autoa valmistetiin. Al.nro. 116 463 104 – 117 422 502. Suomeen tuotiin 13 706 autoa.
• Uusi moottori 1300 cc, 40 hv.
• Uusi kaasutin, 30 pict-1.
• 1300-merkki takaluukulla.
• Varoitusvilkut uutuutena.
• Uudet vanteet ja ohuemmat pölykapselit.
• Puolikuu takaisin torvipainikkeessa. Halvcirkeln kommer tillbaks till tutan.
• Isompi taustapeili.
• Pitkien valojen katkaisija nyt vilkkuviiksessä.
• Uudet ”kukkarummut”.
• Raitisilma aukot kojelaudassa.
• Uusi etujousitus pallonivelillä.
• Ovikahvoissa pyöreä painonuppi toukokuusta lähtien.
________________________________________
1967
925 787 autoa valmistetiin. Al.nro. 117 422 503 – 118 431 603. Suomeen tuotiin 8690 autoa.
• Uusi moottori, 1500 cc, 44 hv.
• Levyjarrut edessä ja rummut takana.
• Uudet nelipulttiset vanteet.
• Kulmikkaampi takaluukku.
• Sama avain sekä virtalukkoon että oviin.
• Kaksipiiri jarrujärjestelmä uutuutena.
• Painoasetelma isommaksi. (200 mm.)
• Isompi vauhtipyörä. (180 mm.)
• Sivutakapeili vakiona kaikissa malleissa.
• Kyynärnoja kuskin ovessa.
• Nupit kojelaudassa mustasta pehmeästä muovista.
• Ratti musta.
• Kapeammat koristelistat.
• 2 nopeutta pyyhkijälle.
• Vuoden lopussa 12 voltin järjestelmä Amerikan malleissa.
________________________________________
1968
Suomen 100 000:s maahantuotu kupla luovutettiin Tj. Antti Arnio-Wihurille.
Auto oli automaattivaihteinen kupla peitetty Volkswagenia käsittelevillä lehtiartikkeleilla. Suomeen tuotiin 5170 autoa.
• Uudet etulokarit, ja etuvalot enemmän pystyssä.
• Uudet takavalot.
• 12 V kaikissa malleissa.
• Ulkoa avattava tankintäyttö.
• 1300/1500 malleissa esitetään raitisilmapuhallin.
• Isot puskurit 1300/1500 malleihin.
• Painonuppi etuluukusta mutta turvalukko sisältä.
• Semi-Automatic (Saxomat) kolmivaihteinen saatavana 1500 malleissa..
• Irs takajousitus Saxomat malleissa.
• Niskatuet etupenkeille.
• 3-piste turvavyöt.
• Uudet ovikahvat ja apukuskin oveen lukot.
________________________________________
1969
Joulukuussa tänä vuonna luovutettiin kaksi ensimmäistä kuplaa, Suomessa koottujen kuplien 40:n koesarjasta. Wihuri yhtymän-kilpi tankissa erotti nämä saksasta tuoduista kuplista. Suomeen tuotiin 10 623 autoa.
• Uuden tyyppinen Saxomat lisävarusteena myös 1300 mallissa.
• Takalasi isommaksi ja saa lämmityksen.
• Rattilukko.
• Etuluukun turvalukon kahva hanskalokerossa.
• Varoitusvilkut vakiona kaikissa malleissa.
• Vaihteiden ”kartta” tuhkakupissa.
• Lämpökoteloiden aukot siirtyy taaksepäin.
________________________________________
1970
Suomeen tuotiin 6304 autoa.
• Hopeanväriset vanteet. .
• Kojelaudan kromilista poistuu.
• Standardimalliin 12V.
• Säädettävät lämpökotelon aukot jaloille.
• 1500 malli saa lisäritilät moottoriluukussa.
________________________________________
1971
Suomeen tuotiin 5346 autoa.
• 1302S esitetään.
• Uusi keula makaavalla varapyörällä.
• Mc Pherson etujousitus.
• Ilmanottoaukkoja takasivuikkunoiden takana.
• Lähivalot vaihtuu huomiovaloiksi sammuttaessa virtaa.
• Hinauskoukkuja etu ja takapuskureissa.
________________________________________
1972
Suomeen tuotiin 9947 autoa.
• Topattu kojelauta.
• Nelipuolainen ratti.
• Isompi takaikkuna.
• Moottoriluukun ilmaritilöiden muotoilu muutetaan.
• Hattuhylly taka tavaratilan yli.
• Pyyhkijät kytketään ratti katkaisijalla.
• Uusi nopeusmittari 160km/h:n näytöllä.
________________________________________
1973
Suomeen tuotiin 7487 autoa.
• 1303s esitetään.
• Kaareva tuulilasi.
• Uudet vanteet.
• Uudet isot takavalot.
• VW-merkki etuluukusta poistuu.
• Painonuppi etuluukun kahvassa mustaksi.
• Takasivuilmanottoritilät mustat. Aiemmin kromiset.
• Portaaton etupenkkinsäätö.
• Uusi neliskulmainen painike hanskalokeron lukolla.
• Rulla turvavyöt.
• 1303 BIG leveämmillä vanteilla ja renkailla, metallic värillä ja vauhtiviivoilla sekä puukoristeisella kojelaudalla.
________________________________________
1974
Suomeen tuotiin 3775 autoa.
• Perusmalli saa isommat puskurit.
________________________________________
1975
Suomen maahantuonti lopetettiin tämän vuoden jälkeen. Suomeen tuotiin 1001 autoa.
• Vilkut etupuskureissa.
• Kevyempi kytkin.
• 1303:ssa hammastanko ohjaus simpukan sijasta.
• Takahelman muoto muuttui.
• USA-malli saa ruiskumoottorin.
• Californiamalliin katalysaattori.
________________________________________
1976
• Rekisterikilven nenä muovista.
________________________________________
1977
• Säädettävät niskatuet.
• Velouri kattosisustus.
________________________________________
1978
• Viimeinen saksassa valmistettu kupla.
________________________________________