Moottori FAQ 4

Kirjoittanut P. Valtonen

 

Sitten viimeinen Janin pyytämä motto juttu;

Fakki 4/3; vieraskoneet

****

Elikkä kun kuplaan on laitettu joku muu kuin T1-T2-T3-T4 tai WBX konehuoneeseen.
(Porssen koneen jätän tästä pois)

***

Periaatteessa koneen kuin koneen saa menemään kuplan askiin. Kunhan seuraavat vaan toimii

1. Kytkinlevyn boori on samalla kohdalla kuin kuplassa
2. Kytkinakselin tukilaakeri on samalla kohdalla kuin T1 moottorissa
3. Paineasetelman vaatima liike vastaa T1 laakerin liikettä
4. Ja Startti / vauhtipyörä kontakti tulee kohdalleen

***

Valmiit rakennussarjat
Valmiita sarjoja joilla koneet saa bolt-on kuplan askiin on saatavana järkevään hintaan lähes jokaiseen JM luokassa käytettävään koneeseen. Kotimaista valmistusta on runsaasti.
Netin kautta löytää ulkomailta koneeseen kuin koneeseen laipan, mutta niiden hintataso on sikamainen. Tosin onhan se hienoa jos on 30mm alumiinista CNC koneilla järsitty futuristista taideteosta muistuttava laippa konehuoneessa…..

Sitten takaisin matalan budjetin laitteeseen
Esimerkiksi HeMi-motors Heinolassa (pöh 03-7182882) tekee osat VWaski-VWr4 sekä VWaski-FiatTC koneisiin. Sarjoissa on välilaippa, jossa on valmiit paikat VW askiin ja toisella puolella vieras koneeseen. Koneen kallistuksen saa valita, onko alkuperäinen kallistus vai esimerkiksi täysin pystyssä.
Toinen tarvittava osa on Kuplan vauhtis, johon on tehty vieraskoneen kampiaxeliin käypänen kiinnitys. Tämä vauhtis on samalla etäisyydellä askiin kuin on alkuperäinenkin, joten orggis T1 kytkin, startti ja kytkin osat toimii kuin ne olisivat kuplan koneessa kiinni. Vauhtiksen saa 180 tai 200mm ja vakiona tai kevyenä. Välillä on ollut 12V tyypeistä hetkittäin pulaa, yleensä noita on kuitenkin ollut suoraan hyllystä toimitukseen.

Osat on halpoja
50€ / laippa halutulla kallistuksella ja 50€ / tasapainottamaton vauhtis. Jos et toimita vanhaa vakiota kuplan vauhtista (180tai200mm, 6Vtai12V hampaalla), vauhtiksen hinta pompsahtaa kympillä ylemmäs.

Tuohon rahaan en alkais itse tekee noita jigejä ja valmiin kun ostaa niin ei tarvi alkaa harjottelee…

Näitä HeMi’n laippoja + vauhtiksia on 1300ccm Audin (60hp) koneen kanssa laillisesti suomen teillä pyörimässä ainakin 1kpl, 1kpl odottaa kevääksi muutos leimaa ja kolmas moottori on tämänhetkisen tiedon mukaan työn alla. Tunnetuin näistä on vissiin Tompan kuplassa

***

Jos tuommoinen valmis laippa/wauhtis ei kiinnosta ja haluat jonkun muun koneen kiinni kuplan askiin, niin ota nämä 1-2-3-4 asiaa huomioon.

Esimerkki;
Mä tein aikoinaan Audi 5-mukiseen sovituksen näin yksinkertaisesti;
Piirsin ruutupaperille & kalvolle kaikki nuo 1-2-3-4 asiat 1/1 scalassa.
Sitten vaan tutkimaan millä laippa paksuudella Audin oma vauhtis on niin, että boori / painelaakeri ovat oikealla kohdalla. Audin kytkinlevyssä oli väärä boori, T4 228 meni sen tilalle (piti sorvata hieman). Sitten oli vielä kytkinakselin laakerin sovitus (laakerista muodostu suurin ongelma kohta)
Loppujen lopuksi alkuperäisellä vauhtiksella, sorvatulla WBX kytkinlevyllä, 10mm laipalla ja 16mm korotus osailla sai toimivan mitoituksen tehtyä. Starttina piti käyttää Audin omaa, koska hammaskehä jäi T1 kytkinkopan ulkopuolelle. Samalla askiin piti tehdä tupakkiaskin kokoinen kolo startin ”nokalle”
Audi proton teko maksoi reilusti enemmän kuin n100€.

***

Se siinä ja nyt joka jannu alkaa ruuvaa Audin V8 konetta kuplaan