Moottori FAQ 1

Kirjoittanut P. Valtonen

 

6 ja 12 volttisten koneen osien ja starttien yhteen sopiminen ja tunnistaminen
 

Osien tunnistaminen:

Startit
6 volttinen startti, ratas d 29mm, axelo 12,5mm ja hampaita 9kpl
12 volttinen startti, ratas d 25mm, axelo 11mm ja hampaita 9kpl

Wauhtikset
6volttinen vauhtis, hampaita 109kpl, halkasia 273mm
12volttinen vauhtis, hampaita 130kpl, halkasia 276mm
Sillä onko 180 vai 200mm vauhtis, ei ole väliä kampi/startti puolelle
(on olemassa kuplaan sopiva 12V pakun (1976-1978) 1600 koneen vauhtis 210mm & T4 paineasetelmalla+levyllä, mutta sen sivutan maininnalla)

Painelaakeri / paineastelma
Vanhanmallinen paineasetelma on kiinteällä keskus rinkulalla, uudemmasta se puuttuu
Vanhempi paineasetelma kiikkuu, mutta uudempi on tukiholkilla pakotettu suoraan.

Laatikko
Vanhemman malliset 6V askit on (->1967) ovat kiikkuvalla kytkinlaakerilla ja uudemmat sisäholkillisella painelaakerilla (1970->). Se taas miten 12V 1968-1970 askin erottaa 6V, on mittaamalla startinpuslan sisähalkasia. Kiikkuvalaakerisen 12v askit erottaa 6v virkaveljistään myös startinpuslan ympärillä olevan valun määrästä. Muita aeoa valussa oli kytkinkopan puolella näkyvä startin "patti" ja sen eri koko.

Kampiakseli
6v kammessa on vauhtikselle ohennettu pinta 5mm leveä, ja nämä kammet on varustettu yhdellä ö-reijällä kiertokangen kauloille.
12v kammessa vastaava wauhtiksen pinta on 10mm leveä ja kierokankikauloille menee kahdet ö-reijät, jotka on porattu ristiin kammen sisällä.

Osien sotkeminen keskenään

Kampi / Vauhtis
Ratkaisevana on kammen ohennus ja sen pituus; 6v vauhtis menee 12v kampeen, mutta ei toisinpäin. Tosin 6v kammen voi sorvata aina sorvata 12v tyyppiseksi

Startti / Laatikko
Laatikossa oleva startin puslan vaihtamalla (osta esim HotCars) saa 6/12 sekotuksia tehtyä. Semmosia startteja on eteen tullu missä on paksumpi 6v akseli startista sorvattu kapeempaan 12v kokoon. Em työ vaatii koko startin purkamisen ja kasaamisen. (karsee jobi)
6v vauhtiksella varustettu moottori menee 12 askiin ns heittämällä.
Mutta toisinpäin kytkinkoppa vaatii avarruksen sisältäpäin, koska 12v vauhtis on suurempi halkasijaltaan.

Vauhtis / Startti
Molempien oltava aina samalla hammastuksella.
Wuosimallin 1967 startti on sekasikiö; 6V käämillä, mutta 12v rattaalla.
Rattaita on vaihdettu 6/12 sekotuksiin. Viimeiset 6v ja ensimmäiset 12v startit on ilman koneistuksia sekotettavissa: 6v käämi / 12v ratas kikkeet. Vaatii rattaiden mukana myös pendix&etukappaleen vaihdon. Ja muista varoa ettei hiilet pääse kommutaattorin pinnasta karkuun, sitten kasaushomma menee vähintäänkin haastavaksi

Paineasetelma / painelaakeri
Vanhanmallinen ei käy uuteen, keskirengas ahistaa uuden askin laakerin liukuputkeen. Poista keskirengas ja sitten menee kuin väärä raha.
Uuden mallista paineasetelmaa olen kuullut käytettävän vanhan mallisen laakerin kanssa. Se onko keksintö miten pitkä ikäinen, en tiedä