Moottori FAQ 2

Kirjoittanut P. Valtonen

 

Motti FAKki 2/3 T4 tai WasserBoxer koneen sovitus kuplan koriin / askiin


Vauhtipyörä + Kytkin
Helpoiten T4 vauhtipyörän kytkin osineen saa menemään kuplan askiin 210mm tai 215mm kokoisena, jotka löytyy 1700/1800ccm T4 koneesta. Nuo menee 12v T1 kytkinkopan sisään kuten T1 180tai200mm 12V osat. 2000ccm T4 koneen (sekä Wasserboxer 1900/2100) 228mm vauhtis ja paineasetelma vaativat kytkin koppaan sisäpuolisen avarruksen. Uudessa (12v) kytkin kopassa on tavaraa tarpeeksi, vanhan mallinen (6v) kytkin koppa menee puhki. T4 koneita on ollut myös 200mm kytkimellä, mutta tuntuu olevan todella harvinaista herkkua (411 vm1969 ja 6v teollisuus kone). Kytkinlevyjen kanssa ole varovainen 228 kytkintä on VW-Audi logoilla ollut ainakin 2tai3 eri keskiboorilla.
Tolosen Arto oli hyvä vinkki kytkinkopan avartamiseen, jos haluaa käyttää pakosti 228 kytkinosia; Mittaa minkä verran vauhtiksen pitää upota askiin. Laita vauhtipyörä + levy + paineasetelma nippuun tarkasti keskittäen kytkinlevy oikeaan kohtaan. Sitten kuplan askin kytkin akseliin em. paketti kiikkumaan ja pyörittele vauhtista vaihde vapaalla. Askiin jäävien pyöritysjälkien mukaan tee avarrusta sisäpintaan kohta kerrallaan, kunnes vauhtis on mennyt tarpeeksi syvälle.

Startti
T4 & WBX vauhtikset on 12V hampailla, joten T1 startti pitää olla 12V hampaalla sekin. 210/215mm kytkin kilkkeet mahtuu olemaan T1 vakio startilla, mutta 228 vaatii kärkitukemattoman version startista. Näitä on 12v hampailla ainakin T1 automaatti askissa (003 911 023A)
Toinen tapa on laittaa T2 1976-> startti kuplan askiin. Mutta tämä vaihtoehto vaatii kuplan laatikoin ja startin väliin 10,5mm välilaipan (sorvauta vaikka vanhan startin nokasta). Mainitun T2 startin akseli on tässä mallissa T1 starttia pidempi em. 10,5mm.
Kolmas tapa on etsiä VW:n oma valmistama startti, elikkä ei Bossilainen.
Näitä on tehty 60-luvun alusta ainakin vuoteen 1968 asti rinnan Bossin kanssa. Yx alihankkija on ollut ainakin LG. Tää startti on se ei-edestä-tuettu versio.
Tätä on ollut ainakin
12v rattaalla & 6v käämillä sekä (koodi; 111 911 021F)
12v käämillä ja 12v rattaalla sekä
6v rattaalla ja 6v käämillä.
VW startin erottaa Bossilaisista
* Ei ole akselissa paikkaa T1 askiin tukemista varten. Vaan loppuu heti sokan jälkeen
* Pyöreä solenoidi ja sen päästä muovilla eristetyllä pellinpalalla sähkö johdettu startin runkoon bendixin juureen
* Startin peräpäässä on tulpatut hiilen vaihtoaukot (periaate kuten T1 tasasähkö laturissa, mutta tiiviimmät)
* Kaikki Bossilaisissa lukee suurella BOSCH, tässä ei

Painelaakeri
T4 & WBX paineasetelmat ovat ”uutta” mallia, joten kuplan askikin saisi olla mieluimmin uudella painelaakerilla.

Kytkinakselin laakeri
T4 kammessa kytkinakselin neulalaakeri on n 11mm liian syvällä kuplaan askin kytkinakseliin nähden.
Ratkaisu-1; Sorvauta oikeanlaisesta laakeripronssista holkki joka tulee vauhtiksen kytkinakselin reikään tiukalla sovituksella kiinni. Holkin sisäreiän mitoitus menee sitten kytkinakselin mukaan
Ratkaisu-2 osta esim. HotCars:sta uusi T1 neulalaakeri (n10-15€) ja sorvauta T4 vauhtipyörään kytkinakselin reikää niin suureksi että em. naulalaakeri menee reikään tiukalla sovituksella.

Fyysiset mitat & jäähdytys kuplan korissa
Wasser on suunnilleen samankokoinen kuin T1 moottori ilman jäähdytys peltejä ja pakosarjoja, mutta matalampi.
T4 kone on pidempi & leveämpi kuin T1. Jäähdytyspeltejä joutuu pilkkomaan joka suuntaan.

Jos T4’n alkuperäinen jäähdytys laitteisto on käytössä, ei alkuperäistä T1 takahelmaa ei voi enää käyttää kuplassa.
Vaihtoehtoisia jäähdytyksiä on tehdä T4 mosa pystypuhaltimella (Porsse/Doitsi)
http://www.gunnarracing.com/Misc/spyder-05.htm
tai sitten T1 tyyppisesti (copy-paste linkki, suorana toimii miten sattuu)
http://www.nextgen-usa.com/morephotos/

T4 äänenvaimennin on pidempi kuin kuplan pönttö. Lisäksi on T4 vaimentimessa päässä oleva ”huilu” kasvattaa lisää leveyttä. Wasser pakosarja on reilusti kuplan vastaavaa leveämpi. Mutta onneksi Wasserissa voi käyttää T1 peltipakoa. Tämä tosin vaatii kahden pakarinlaipan käännön, sekä kärmespesän leveyden tarkistamisen (voi olla muutaman millin leveys ero).


Takatuenta
Kaikki T4 koneet & Wasserit ovat alkuperäisesti ollut kaikki takatuennalla. Jotkut VW-harrastajat ovat tehneet tuennan ja jotkut jättäneet koneen pelkkien kuplan askin kiinnitysten varaan. Moottorin kasvavan tehon (ja painon) takia takakannake olisi suositeltavaa.

Tehot ja katsastaminen lailliseksi
20% teho ja 30% kuutio muutoskatsastus sääntöön näistä kumpikaan moottori ei oikein sovi.
Kuplassa 50hp+20% = 60Hp. Wasseria on ollut 60hp versio, sitä ei ole tullut virallista kautta maahantuojan toimesta suomeen yhtään (koodi DF). T4 koneessa pieni tehosin on 66 hp (koodi CA), sen maahan tuonnista ei ole hajuakaan mulla....